ISDN Stopt! Wat nu?

Let op! KPN stopt met ISDN, stap tijdig over naar VoIP
Telefooncentrale

Er komt een einde aan het traditionele telefonie dat wij al kennen sinds de jaren 90. KPN heeft officieel aangegeven per 1 september 2019 te stoppen met het aanbieden van ISDN. Maakt uw bedrijf nog gebruik van telefonie via ISDN? Dan bent u genoodzaakt om op zoek te gaan naar een andere oplossing. Voor de meeste organisaties is overstappen naar VoIP het beste alternatief.

Traditionele telefonie (ISDN) Stopt, stap tijdig over naar VoIP

In de jaren 90 kwam de ISDN-telefoonlijn in opkomst. Veel mensen, maar ook bedrijven, stapte over van een analoge verbinding naar ISDN omdat deze het mogelijk maakt om tegelijkertijd te bellen en te internetten. De techniek werd erg populair vanwege betrouwbare telefoonverbindingen en goede geluidskwaliteit. De kans is daarom ook groot dat jouw bedrijf al jaren met plezier gebruik maakt van een ISDN-verbinding en geen noodzaak ziet om daar verandering in te brengen. Echter komt er een einde aan het traditionele telefonie dat wij kennen sinds de jaren 90. KPN heeft officieel aangegeven op 1 september 2019 te stoppen met het aanbieden van enkelvoudige en meervoudige ISDN 1/2 en meervoudige PSTN.

Waarom stopt ISDN?

KPN stopt met ISDN om de simpele reden dat het te duur wordt. De laatste jaren zijn de tarieven voor telefonie erg onder druk gezet door het goedkopere en veelzijdiger alternatief; VoIP-telefonie (bellen via internet) Toch zijn de tarieven voor ISDN nog steeds redelijk hoog en daardoor neemt het gebruik sterk af. Steeds meer mensen internetten via een krachtige kabelverbinding en maken hierbij gebruik van bellen via internet (VoIP). Daardoor is het onderhoud aan de ISDN-lijnen te duur geworden en heeft KPN besloten om het ISDN-netwerk te vervangen door VoIP. Bellen via VoIP is goedkoop en de geluidskwaliteit is erg goed, daarom stappen steeds meer particulieren en bedrijven over.

Telefooncentrale
Telefonie en VoIP

Wat is VoIP Precies?

VoIP staat voor Voice over Internet Protocol en zorgt ervoor dat je kunt bellen via het internet. Dit brengt een aantal voordelen met zich mee: Je bent namelijk niet meer gebonden aan KPN, je bespaart behoorlijk op de maandelijkse belkosten, je betaalt enkel voor de diensten die je ook daadwerkelijk gebruikt en je betaalt geen eenmalige aanschafkosten meer voor een fysieke telefooncentrale. Daarom is het zeer geschikt voor MKB bedrijven en grotere organisaties.

En nu?

Maakt jouw organisatie nog gebruik van telefonie via ISDN? Dan ben je genoodzaakt om op zoek te gaan naar een andere oplossing. Wacht niet tot het te laat is, want wanneer KPN de stekker eruit trekt is je organisatie niet meer bereikbaar. Stap daarom nu in alle rust over. Voor de meeste bedrijven is overstappen naar VoIP het beste alternatief. Simply IT kan hierbij helpen. Samen bepalen we welk alternatief het beste bij jouw organisatie past.

Claudia Huitema
linkedin-logo